Året der gik – 2019 i ord og billeder

Endnu et år er gået og det er tid til at gøre status over 2019 og de fantastiske rejseoplevelser det har bragt med sig. I dette indlæg giver jeg et tilbageblik på året der gik, og de store øjeblikke 2019 havde at byde på.

Beatles og fodbold i Liverpool
I slutningen af april var vi fire dage i Liverpool. Hovedformålet med turen var at se en fodboldkamp med Liverpool på Anfield, men der blev heldigvis også tid til andet end fodbold 😉 Liverpool er en utrolig charmerende by, med hyggelige caféer og pubs, mange shopping muligheder samt gode museer. Udover fodbold er Liverpool synonym med det legendariske band The Beatles.

Det blev også til at besøg i Liverpools højeste bygning Panoramic 34, hvor vi fik afternoon tea mens vi nød den skønne udsigt.

Læs mere om vores besøg på Panoramic 34, og da vi prøvede afternoon punk tea.

Bronzestatuer af The Beatles nede på havnepromenaden.

Fanget midt i en pilotstrejke
Desværre blev Liverpool-turen skimmet af SAS pilotstrejken, og utrolig ringe, ja faktisk ingen, kommunikation fra SAS. Vi havde under vores tur, flere gang søgt information vedrørende vores flysituation, og vi kunne se at vores fly stod som aflyst inde på deres hjemmeside, men der var ikke noget endeligt bekræftelse, og vi havde inden ting hørt fra SAS.

Først på selve hjemrejse dagen fik vi at vide at vores fly var blevet aflyst. Heldigvis havde vi aftenen inden taget beslutningen om at finde et andet fly hjem. Mange alternative ruter blev undersøgt, og ekstremt høje priser fra de øvrige flyselskaber besværliggjorde processen, men det endte med, vi kom hjem vi Helsinki med Finair. Det var surt bruge vores ferie på spekulationer, og være nervøs for ikke at kunne komme hjem. Specielt det økonomiske aspekt, da ingen rejseforsikring dækker i forbindelse med strejker.

Ved vi ikke var dem som var værst stillede, og at rigtig mange fik rejser de havde sparet op til længe ødelagt. På den ene side har jeg fuld sympati for piloterne, og dermed også strejken, men det kan simpelthen ikke passe at et selvskab som SAS, der har kendt til denne strejke i flere måneder, ikke er bedre forberedt, og har et bedre alarmberedskab når sådan en situation indtræffer. Ærgerlig afslutning på en fantastisk forlænget weekend i Liverpool.

Kærlighed ved første blik på Bali
Årets helt store rejse gik i efteråret til Bali i Indonesien. Vi havde valgt to forskellige hoteller, som blev vores baser, hvorfra vi tog ud og oplevede hvad Bali havde at byde på. Vi startede med at bo 6 nætter på hotel i kunstnerbyen Ubud. Jeg ELSKER simpelthen Ubud. Jeg havde inden vores rejse, læst forskellige beretninger om at mange ikke syntes om Ubud, men jeg har tabt mit hjerte til byen og området, og skal helt sikkert til Ubud igen.

Kelingking beach påNusa Penida.

Derefter tog vi en båd til øen Lembongan som er en del af Nusa øerne syd-øst for hovedøen Bali. Her tilbragte vi de sidste 7 dage i vores egen bungalow med en fantastisk udsigt over den sydlige del af øen og nabo øen Nusa Ceningan.

Stopover i Singapore
På rejsen hjem fra Bali, havde vi et 24 timer stopover i Singapore. Dette gjorde vi af to grunde. For det første så sparrede vi flere tusinde kroner per billet, for det andet så skulle vi ikke bruge en masse spild tid i lufthavnen, med havde mulighed for at se lidt.

Gardens by the Bay i Singapore.

Vintereventyr på Island
At besøge Island har længe været en af mine store rejsedrømme, og en varm sommerdag i 2019, fik jeg den vilde idé at 2019 skulle sluttes af med et besøg på Island i December.

Dagen inden vi skulle rejse til Island, ramte en voldsom sneorkan Island. Det betød at hele landet blev lukket ned i næsten 48 timer. Til trods for at oddsene var lidt i mod os, kom vi afsted og havde en fantastisk tur. Vi oplevede skønne Reykjavik, en virkelig hyggelig by, med fantastiske spisesteder og shoppemuligheder. Ligeledes fik vi badet i den blå lagune, set fantastiske vandfald og sorte sandstrande på Islands sydkyst, samt sprudlende gejsere og nationalparken Þingvellir.

Reynisfjara sorte sandstrand og basaltsøjler.

Snorkling i Silfra
Den helt store oplevelse på Island var at snorkle i sprækken Silfra. Det var et magisk øjeblik at flyde i overfladen i sprækkens krystalklare vand imellem den eurasiske og nordamerikanske kontinentplade. Vandet har en konstant temperatur på 2o og det er en aktivitet man kan hele året rundt.

Dette var mit 2019 i ord og billeder. Første rejse i 2020 er allerede booket. Vi skal en uge til den græske ø Rhodos med mine forældre og fejre deres sølvbryllup. Ligeledes lejer jeg lidt med tanken om en kort tur til New York i påsken. Tror vi gemmer den store rejse til vintermånederne, hvor det denne gang bliver til et varmt sted 😉

Jeg er sikker på der venter mange spændende rejseeventyr i 2020, og jeg glæder mig til at se hvad det nye årti bringer.